سواد آماری نیاز امروز

آمار؟!

شاید از خودتون سوال کنید، چرا آمار؟ چرا باید وقتتون رو برای یادگرفتن آمار صرف کنید اصلاً این آمار و تجزیه تحلیل آماری قراره کجای زندگی به کار شما بیاد؟ اصلاً به کار میاد؟؟

شاید از جوابی که میخواین بگیرین شوکه بشین! بله دوست عزیز نه تنها به کار میاد بلکه یکی از معیارهای سواد در چند سال آینده، قطعاً همین آگاهی از علم آمار خواهد بود. چرا دارم با اطمینان همچین حرفی میزنم؟

علتش اینه که ما در زندگی امروزه خواه ناخواه در معرض داده ها و اطلاعات زیادی قرار گرفتیم و در حال انتقال این اطلاعات به یکدیگر هستیم. شما از ابتدایی ترین مکالمه ی بین افراد در نظر بگیرید: حالت چطوره؟ هوا چطوره؟ بازدهی کارت چقدره؟ و… تا پیگیری اخبار سیاسی اقتصادی و…

در واقع به نحوی مدام در حال آمار گرفتن و آمار دادن هستیم. حالا آمار چی بود؟ علم استخراج اطلاعات درست از داده ها. خب این کار توسط کی انجام میشه؟ قطعاً آمار دان. حالا این اطلاعات درست کجا به کار میاد؟ این اطلاعات درست توسط علوم دیگه تولید دانش می کنه. پس حالا به اهمیت آمار پی بردین؟! با نگاهی به کشورهای توسعه یافته و جایگاه آمار در این کشورها، می بینیم که بین میزان پیشرفت این کشوره و میزان اهمیت آنها به علم آمار یک رابطه ی مستقیم وجود داره. پس بهتره نگاهمون به آمار نگاهی باشه برای کسب سواد آماری جهت کار و زندگی بهتر و موفق تر.

با ارائه ی این مقدمه میخوام یه کتاب فوق العاده را معرفی کنم برای دوستان عزیزی که نمی توانند با آمار خوب ارتباط برقرار کنند. یا به قول معروف آمار و تحلیل آماری برای آنها خشک و انتزاعی هستش. این کتاب تحت عنوان “ترفندها و سواد آماری” از اساتید خوب آمار جناب دکتر افشین آشفته هستش. با کسب اجازه از ایشون کتاب را برای استفاده ی شما عزیزن جهت دانلود قرار دادیم.

[download id=”1048″]

دیدگاه شما: