روش تحلیل سلسله مراتبی AHP در فصل چهارم پایان نامه_amajstat

روش تحلیل سلسله مراتبی AHP در فصل چهارم پایان نامه

روش تحلیل سلسله مراتبی AHP در فصل چهارم پایان نامه

دانشجویان ارشد و دکتری رشته ی مدیریت برای تدوین فصل چهارم پایان نامه خود به مفهوم بسیار پرکاربردی تحت عنوان تحلیل سلسله مراتبی AHP احتیاج دارند.

فرایند تحلیل سلسله مراتبی یکی از جامع ترین سیستم های طراحی شده برای تصمیم گیری با معیارهای چندگانه است چرا که این تکنیک امکان فرموله کردن مسئله را به صورت سلسله مراتبی فراهم می کند و همچنین امکان درنظر گرفتن معیارهای مختلف کمی و کیفی را در مسئله دارد. این فرآیند گزینه های مختلف را در تصمیم گیری دخالت داده و امکان تحلیل حساسیت روی معیارها و زیرمعیارها را دارد.

علاوه بر این بر مبنای مقایسه زوجی بنا نهاده شده که قضاوت و محاسبات را تسهیل می کند. همچنین میزان سازگاری و ناسازگاری تصمیم را نشان می دهد که از مزایای ممتاز این تکنیک در تصمیم گیری چند معیاره می باشد.

توماس ساعتی (بنیان گذار این روش) چهار اصل را به عنوان اصول فرایند تحلیل سلسله مراتبی بیان نموده و کلیه محاسبات، قوانین و مقررات را بر این اصول بنا نهاده است. این اصول عبارتند از: شرط معکوسی، شرط همگنی، شرط وابستگی و شرط انتظارات.

در روش تحلیل سلسله مراتبی یا AHP ابتدا هدف، معیارها، زیر معیارها و گزینه ها را تعریف، سپس ساختار مناسب مسئله تشکیل داده می شود.

 

روش تحلیل سلسله مراتبی AHP در فصل چهارم پایان نامه_amajstat

و پس از آن مقایسات دوتایی انجام، و مقادیر وزنی آنها مشخص می شود، در مرحله بعد ضریب ناسازگاری مقایسات محاسبه و در صورت لزوم اصلاح می شوند، (برای محاسبه ضریب ناسازگاری از روش و فرمول های خاصی استفاده می کنند که تشریح آن در ضرورتی ندارد). پس از نرمالیزه کردن ماتریس های به دست آمده، وزن های نسبی با هم تلفیق و وزن کلی به دست می آید.


برای صرفه جویی در وقت و زمان خود با ما تماس بگیرید.
مدرس : آرزو مرادی
شماره موبایل: 09919268678
پست الکترونیکی: arezomoradi@rocketmail.com

 

دیدگاه شما: