روش تحقیق در پایان نامه پزشکی

اول اینکه فکر کنم دانشجویان ما چه در دوره ی ارشد و چه در دوره ی دکتری از روش تحقیق چیزی نمیدونن. فصل 3 پایان نامه با عنوان روش تحقیق ارائه می شود که شامل، روش گرد آوری داده ها و فرمول بندی و تست های آماری و ریاضی است. این روش ها روش هایی ریاضی هستند و هیچ ربطی به پزشکی ندارند فقط پزشک ها ازش استفاده می کنند.
در سطح یک پایان نامه دکتری پزشکی، دانشجو حتما باید با روش های آماری مورد نیاز آموزش کافی داشته باشد. وفقط دونستند روش های اولیه ریاضی که عموما پزشکا در کتاب های ریاضیشون می خونن. اکتفا نمی شه کرد.

روش های تحقیق مورد نیاز در پزشکی

ببینید اگر دو ستون داده داشته باشیم و بخوایم بدونیم کدوم از دیگر بزرگتر است یا کوچکتر. نمیتونیم فقط بگیم میانگینش بالاست یا تک به تک بالاست. و گفتن این جمله از لحاظ آماری و در سطح کارشناسی ارشد و دکتر غلط محسوب می شود.

برای مقایسه دو ستون داده فقط از لحاظ بزرگی از t-student استفاده می شود و با احتمال 95 درصد صحت این جمله بررسی می شود. و اینکه با چه معنا داری این جمله برقرار است. بهش P-value گویند که از روش نمودار نرمال یا گوسین به دست می آید.

این تست ابتدایی ترین تست آماری است. که فقط برای اینکه هر نتیجه ای بگیریم در علم آمار و آزمایشگاه و کلا پایان نامه باید یک تست آماری زده بشه و اکتفا به مقدار عدد چیزی نمیشه گفت.

روش تاگوچی در پایان نامه های پزشکی

برای انجام آزمایش یا پرسشنامه با چندین متغیر نمیشه به ازای هر متغیر با ثابت نگه داشتن متغیر های دیگر آزمایش چندین تست انجام داد. یعنی هم هزینه بره و هم اینکه حداقل روی هر متغیر باید 30 تست انجام بشه.

برای رفع این مشکل باید با روش تاگوچی طراحی آزمایش انجام داد که مثلا به به جای 100 آزمایش 10 آزمایش انجام داد که به همان 100 تا آزمایش بسط داد و نتایج کلی حفظ بشه. دانشجویان باید قبل از آزمایش و ارائه پرسشنامه به تعداد تصادفی از بیمار حتما باید از تاگوچی استفاده می کردین و بیمار های خاصی را انتخاب می کردین. برای رفع این ایراد شما باید تاگوچی را با آزمایشاتی که انجام دادین سازگار کنیم. تاگوچی برای تمام رشته ها باید استفاده بشه.
پرسشنامه برای اینکه مشخص بشه واقعی است و یا از خودتون نوشتین باید تست های متعدد روش انجام بشه که صحتش بررسی بشه. مثل آلفا کرونباخ و فردیمن و…..

یک سوال تابع نرمال میدونید یعنی چی؟

تابع نرمال یعنی از تابع گوسین پیروی کنه که اگر نرمال نباشند بیشتر تست ها نمیشه روش انجام بشه. برای اینکه نرمال بودن بررسی بشه حتما باید از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف استفاده بشه. دانشجویان دکتری عزیز در سطح دکترا باید اینا رو یاد بگیرند.
به هر ستونی که در فایل اکسل نوشتین میگن متغیر که باید اونایی که به هدفتون نزدیکه متغیر وابسته در نظر می گیرند و بقیه را متغیر مستقل میگند. برای اینکه افزایش و کاهش هر یک رو بررسی کنیم باید رگرسیون روش بزنیم که حالا بستگی داره متغیر باینری باشه یا مقداری.

انتخاب نرم افزار برای انجام فصل چهارم

در مورد نحوه ی انتخاب نرم افزار و استفاده از MINITAB یا SPSS مثل اینه که بگید چرا از این لیوان آب نمیخورید از اون یکی میخورید. فرقی نداره نرم افزار فقط ابزاره فرقی نداره.
برای بررسی اهمیت یک متغیر و یا اینکه کدوم متغیر تاثیر بالاتری نسبت به بقیه داره و اولویت بندی بشه باید از یکی از ابزار اولویت بندی مثل AHP-ANP و… استفاده بشه.
هریک از این توضیحات به صورت مفصل در فصل سه باید ذکر بشه . اگر مقالات ISI در این مورد را مطالعه کنید به اهمیت موضوعات پی خواهید برد. این روش های استفاده شده نیز از پایه ای ترین روش های آماری هستند.
برای اینکه بخواین از پایاننامه مقاله در بیاد حتما و حتما باید از روش های آماری درست استفاده بشه… پیشنهاد می کنم دانشجویان عزیز حتما از لحاظ پایه ای ریاضی و آمارتون را حتما تقویت کنید. برای اینکه یک مقاله ISI بنویسید فقط صرفا پرسشنامه پرکردن مقاله قبل قبولی را تولید نمی کند. این را با مطالعه چند مقاله متوجه می شوید. دوستان عزیز لطفا پیرامون چگونه پایان نامه بنویسیم بیشتر تحقیق کنید و برای اینکه پایه ی آمارتون رو تقویت کنید سایت آماژ در بخش آموزش خودش بهترین آموزش ها را در اختیار دانشجویان قرار داده. در انتها هم بیشتر توضیحات نتایج و آمار های توصیفی به صورت مفصل در فصل 4 ارائه خواهد شد.


برای صرفه جویی در وقت و زمان خود با ما تماس بگیرید.
مدرس : آرزو مرادی
شماره موبایل: 09189365125-09302484710-09919268678
پست الکترونیکی: arezomoradi@rocketmail.com

دیدگاه شما: